Visar inlägg med etikett hörlurar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hörlurar. Visa alla inlägg

lördag 13 april 2013

Lördag, v. 15


Godmorgon




Det här blev alltså morgonstund. Klockan är ändå halv tio, men vi har aldrig onödigt bråttom upp när det är helg. Klara låg i min famn och tittade på nån slags äventyr för barn. Jag har alltid så svårt att placera figurerna nuförtiden, om än det är sådana som jag själv glatt tittade på när jag var ett litet barn. Det har kommit så många nya karaktärer. Men det är klart, även Warner är ju en industri och att köra gamla repriser går väl inte i all oändlighet.


Lokalblaskan




Klockan närmade sig nu elva och jag hade rullat in mot stadskärnan för lite produktivitet. När jag rullar över Rådhustorget möter jag två unga killar som går med varsin stor kartongbit där det stod att läsa "GRATIS KRAMAR!", med just sådana svarta versaler. De tittade på mig och även om en sida av mig ville stanna upp och hugga mig en lördagskram så hade jag inte riktigt tid. Jag vek in utmed Rådhusesplenaden och parkerade min stålhäst. Där ser jag en av Västerbottens-Kurirens bilar. Jag lade ihop ett plus och ett och såg inget annat fog för deras närvaro än att de skulle dokumentera de unga killarna med plakaten. Jag försökte komma på vad det var de vill säga. Nåt politiskt? Eller hade det bara varit en riktigt lång fredagsfest, som ännu inte riktigt var slut? Jag funderade fortfarande, som jag joggade uppför trapporna.


Trycksvärtan




Det var framåt kvällen som ett missöde av rang gick ner. Vi hade varit på stormarknaden och handlat, och hade ställt den stora papperspåsen från Ica Maxi i baksätet. När vi kommer hem och Ingrid lyfter ut påsen hör jag henne utbrista "Carl, det kanske inte var så smart att ställa påsen på dina hörlurar?", vilka så klart också låg i baksätet. Ja, jag hade ju ingen annan att skylla detta på, då det var jag som hade ställt in påsen. Hörlurarna hade inte fått några fysiska skador, men vid inspektion märker jag hur muffarna har fått en salva av papperspåsens tryck undertill. Ni vet, var de finstilta detaljerna angående påsens tillverkningsland och källsorteringsinformation står. Jag ser bokstäverna tydligt, men kan inte tyda vad det står. Jag är hursomhelst oerhört plågad till sinnes. För mig är vitt något kliniskt rent, och ska så också vara. Det här kände jag på mig att skulle bli en hård nöt att knäcka. Jag Googlade, läste om att trycksvärta och bläck kunde lösas upp av såpa. Jag provade såväl citronsåpa ur städskåpet som vanligt YES handdiskmedel. Trycket rubbades inte en millimeter. Jag var vid det här laget väldigt mentalt illamående. Jag drog åter ner på stormarknaden och köpte en flaska T-röd. Doppade i tops och gnuggade. Ingenting hände. Nothing. Nu var jag slut på idéer, och med fult vanställda hörlurar. Bedrövligt.


Maskinerna




Så på kvällskvisten gick vi ut på gården. Klara och Ingrid gungade, trots att djupsnö omger hela sandlådan med gungan. Jag som bara har ett par håliga basketskor ville inte bli dyblöt så jag höll mig på asfalten. Jag fick syn på de väldiga maskinerna som jobbar med gårdsarbete om dagarna. Jag var mäkta imponerad av dem. Vilka stora bestar. Jag tänkte stilla för mig själv på vilken manlighet det måste vara att navigera en sådan där. Ta grävskopan, till exempel. Man skulle ju rent teoretiskt sett kunna riva ett äldre trähus med en sådan. Snacka om makt.


söndag 5 augusti 2012

Söndag v. 31


16:34
Här kommer jag precis från en klassisk söndag. Vi talar fyra timmar i lagom tempo. Står här utanför ytterdörren hos svärföräldrarna på Berghem, där flickorna var stationerade.

Oh, jag glömde nämna. Jag står ju och visar upp dagens inköp för drottningen. Vi snackar om Philips & O'Neill med sin skapelse kallad "The Snug". Jag kan säga som så att jag gjorde ett riktigt fynd, om man tittar på riktpriset för hörlurarna. När jag skriver detta har jag hunnit provlyssna, och konstaterade snabbt att de står över såväl WeSC "Conga" som Skullcandy's "Uprock" ifråga om ljud. Komfortmässigt var de också helt okej, om än Koss Porta Pro fortfarande är de bästa lurar jag burit över mina bågar. Nå.



16:39
Här har jag hunnit slå mig ner ute på altanen. Märk hur jag håller tummen en bit in över linsen när jag fotograferar mig själv. Här kan vi snacka om foto med personlig prägel.



18:03
På cykelfärden hem stannade vid till vid Ålidhems centrum och köpte en kyckling och en låda potatissallad. Här sitter vi till bords och inmundigar denna enkla rätt. Passade klockrent en söndag som denna, kände vi. Fick kanske inte den allra mäktigaste kycklingen, men ibland ska man ju dra det korta strået, annars blir det ingen balans. Nej, det är inte bara jag som rationaliserar för att få inre ro, det är faktiskt så.



19:57
Har här gjort en tur med Klara, vi är åter uppe på centa och här jobbar lillan för fullt med PET:andet. Hon når att ställa in glasflaskor i maskinen till höger, men maskinen för aluminium och plastflaskor (den på bilden) ligger som ni kan se nån decimeter för högt till gap.



20:53
Här har vi slagit följe med gänget på Stipendiegränd. Vi är ute på deras gård och medan vi vistades hann vi prova gårdsattraktionerna och en rökande dam på en balkong tipsade oss då plötsligt om att vi hade smultron i rabatterna. Det var bara att hugga in, och så gjorde vi.



21:05
Fick givetvis smak för bär och tur var det att vi redan när vi köpte kycklingen hade försett oss med en låda hallon. Dessa skulle jag sedan förvandla till vad som går som 'Calle Oxwalls hallonmix', ett enkelt men välsmakande recept som jag kan komma att dela vid ett lämpligt tillfälle. Jag kanske till och med kan bjuda, men då gäller det att du gillar krämiga grejer.



01:06
Klockan är natt och jag och drottningen står ute på balkongen och tittar på månen och alla nedsläckta fönster. Vi har sett de två första avsnitten av den lite kusliga tv-serien 'Supernatural'. Det var en härlig stund på balkongen. Jag stod i kalsonger, och frös knappt. Det är sommar, om än det är den sämsta någonsin. Vi noterade vattenpölar på gårdsasfalten, från det tidigare skyfallet. Nå. Nästa sommar kan omöjligen bli sämre än denna. Vi får trösta oss så. Vi säger avslutningsvis tack till den vecka 31 som nu har varit, och så knyter vi oss. Godnatt!